|
![]() |
#1 |
![]()
DOĞRU BİLGİ MÜMKÜNDÜR(DOGMATİZM) Dogma: Din yada otoritelerce ileri sürülen bilgilerin kanıt aranmaksızın doğru bilgi sayılması
A-RASYONALİZM(AKILCILIK) Doğru bilgi mümkündür ve kaynağı akıldır.Doğru bilgi akla dayanır 1-SOKRATES: -İnsan felsefesi yapar -Tabulara karşı çıkar -Bilgi doğuştan gelir -Herkes için doğru tektir ve değişmez -Yöntemleri ironi ve maiotiktir -Amacı toplumların ötesinde ahlak yaratmaktır. --İnsan felsefesi yapar --tabulara karşı çıkar 2-PLATON: Sokrates’in ölümü Geometri bilmeyen giremez--akademia Görünümler İdealar Değişir değişmez Yansıma asıl Kesin değil Sofistleri onaylar -Varlığın özü idealar dünyasındadır -doğru bilgi varlığın özünün bilgisidir -Doğru bilgi idealar dünyasındadır. -İdealar tümel kavramlardır Binlerce çeşit ağaç var ama o güne kadar hiç görmediğimiz bir ağaç türününde ağaç olduğunu biliriz -bilgi doğuştan -öğrenme yok hatırlama var -Platon’a göre insan özgür müdür?Niçin? 3-ARİSTOTELES Varlığın özü tek tek varlıkların içindedir -Doğru bilgi tek tek varlıkların içindedir YÖNTEM=TÜMDENGELİM-KIYAS Akıl: Edilgin akıl ![]() Etkin akıl:Asıl kaynak –bunu işler Edilgin akıl Etkin akıl Duyularla alır Edilgin akıl verilerini işler tümel önermeler oluşturur Tümdengelim yapar tek tek doğrulara ulaşır Doğru bilgi tek teklerin bilgisidir-------(Öz) Akıl duyularla gelen verileri oluşturma ve tümel kavramlara ulaşma yeteneğine sahiptir. 4-FARABİ -İslam felsefesinin kurucusudur -Aristo mantığı ile İslam dinini birleştirmeye çalışmıştır. -Aristo ve platon sistemlerini birleştirmeye çalışmıştır. 2 tür bilgi vardır 1-Duyusal bilgi -Duyu organları ile alınır -Tekil olanın bilgisidir -Tekil olduğu için bilimsel değildir(tümel olmalı) 2-Akli bilgi-Tekil bilgileri biçimlendirir -genel yargılara ulaşır -Böylece tümdengelim yapmak için genel geçer bilgiye ulaşır -tümdengelimle tek tek doğrulara ulaşır -doğruyu bilen iyiyi bilir.(İyiyi kötüden ayırır) -iyiyi yapan varlığın özüne ulaşır.(Tanrı) -EN YÜCE ERDEM BİLGİDİR 1-Aristo ve Platon’un bilgi anlayışlarını karşılaştırınız. 2-Aristo ve Farabi’nin bilgi anlayışlarını karşılaştırınız 3-Sokrates ve Sofistlerin bilgi anlayışlarını karşılaştırınız. 4-Farabi’nin bilgi anlayışını temel alarak ‘en yüce erdem bilgidir’ sözünü açıklayınız. 5-DESCARTES: Descartes şüpheciliği(ŞÜPHE DOĞRU BİLGİYE ULAŞMANIN ARACIDIR) Doğuştan düş gücü ve duyular(tümdengelim ve sezgi) Tanrı Mat. ‘DÜŞÜNÜYORUM O HALDE VARIM’ Doğru bilgiye ulaşmanın 4 basamaklı bir yolu vardır. Açık+Seçik=Apaçık Dogmatik Rasyonalizm 1-Descartes şüpheciliğinin septisizmden farkı nedir? 2-Descartes şüpheciliğinin bilimsel yönteme etkisini açıklayınız. 6-HEGEL Tez varlık Antitez yokluk Sentez oluş Düşünce gelişir Madde gelişir İlk tez varlık AKIL YOLU İLE-SALT DÜŞÜNME İLE –DOĞRUYA ULAŞILIR. B)EMPRİZM(DENEYCİLİK) -Doğru bilginin kaynağı deneydir -Duyulara genel olarak güven duyulur -Doğuştan gelen bilgi reddedilir -Tümevarım yöntemine daha sıcak bakılır J.LOCKE -Tabu larasa (boş levha):Zihin doğuştan boş bir levhadır. Tasarım a-Yalın: -Zihin pasiftir -Bilgi için malzeme sağlar -Duyumlar b-Bileşik tasarım -Zihin aktif -Yalınları birleştirir -Genel kavramlar oluşturur(Tümevarımla) İç deney(Bileşik tasarımlar)-dış deney(Yalın tasarımlar) EZBERLEMEK NE TÜR BİR TASARIMDIR? D.HUME İZLENİMLER ![]() FİKİRLER:SOLUK KOPYALAR Nedensellik=zihinsel alışkanlık A B 2 ayrı izlenimdir Kuşkuculuğa varır. Nedensellik yerine olasılık Descartes gibi şüphe doğru bilgiye ulaşmanın aracıdır. Hava kapanırsa yağmur yağar-Hume’a göre açıklayınız. SENSUALİZM(DUYUMCULUK)Bütün bilgilerin kaynağı duyumlardır.Kurucusu Condillactır |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Etiketler |
butun, ders, felsefe, konularikisa, notlarifelsefenin |
|
|