![]() |
#1 |
![]() ßiraz Uzun ßi Yazı ama Öğrenmek isteyenler İçin Gerçekten Çok Yaralı ßilgiler var... · Yeni bir Doküman Oluşturmak İçin File à New . Adsız yeni dökümanların , Untitled ifadesini izleyen bir numaradn oluşan, geçici bir adı olur. Freehand’i ilk kez çalıştırdığınızda farklı eylemlerden birini seçmenizi sağlayan bir sihirbaz ekrana gelir. · Adsız Bir Dökümanı Kaydetmek İçin File à Save ya da Save as komutunu verin. Save As Type menüsünden doküman türünü seçin. Freehand Document, Freehand dosyalarının doğal formatıdır. Freehand Template, dosyaların istenmeyen değişiklerden korunmasında kullanılır. Editable EPS, Dosyayı QuarkXpress, Adobe Indesign ya da Adobe Page Maker gibi bir sayfa tasarım dosyasında kullanmak istiyorsak bu formatta kaydedilir. · Bir Dökümanı Kapatmak İçin File à Close. Daha önceden dökümanı kaydetmediyseniz, bir uyarı kutusu dökumanı kaydetmek isteyip istemediğinizi sorar. Değişiklikleri kaydetmek için Yes düğmesine tıklayın. Dökümanı en son kaydedildiği haliyle bırakmak için No tıklayın. Dökumanu açık bırakmak için Cancel düğmesine tıklayın. Yaptığınız eylemleri geri almak için Edit à Undo (Ctrl + Z), geri aldığımız eylemleri yenilemek için Edità Redo(Ctrl+Y). · Bir Dökümanı Kapatmak İçin Son kaydedilen sürüme geri dönmek için File à Revert komutunu verin. Dökumanınızı en son kaydedilmiş sürümünü geri yüklemek için Revert düğmesine tıklayın. · Freehand’den Çıkmak İçin Fileà Exit komutunu verin. Kaydedilmemiş dökuman yoksa program kapanır. Kaydedilmemiş dökuman varsa, Review iletişim kutusu açılır. Save Change iletişim kutusu ile birlikte açık bütün dökumanları görmek için Review düğmesine tıklayın. Kaydedilmemiş bütün işleri gözardı ederek bütün dökümanları kapatmak için Exit düğmesine tıklayın. Uygulamaya geri dönmek için Cancel tıklanır. · Freehand Başlangıç Sihirbazı Freehand’i çalıştırdığınızda, hoşgeldiniz sihirbazı çıkar. New seçeneği yeni bir doküman açar. Pervious File seçeneği üzerinde çalıştığınız en son dosyayı açar. Open seçeneği daha önce kaydetmiş olduğunuz bir dökümanı açmanıza olanak veren Open iletişim kutusu açar. Template seçeneği Freehand ile gelen şablonlardan birini açar. FreeHand Help seçeneği, çevrimiçi Freehand yardımı bilgilerini açar. · GÖRÜNTÜLEME SEÇENEKLERİ Dosyalarınızı sonunda basılacakları biçimde görmek zorunda değilsiniz. Bu seçeneklerin bazıları çizimi daha ayrıntılı gösterir ama görüntülenmesinin de daha uzun sürmesine neden olur. Preview kipi, çiziminizin nasıl basılacağının olası en iyi temsilini sunar. Fast Preview kipinde temel renkleri görürsünüz, ancak harmanlar ve kademeli geçişler daha az ayrıntılı görüntülenir. Bu da ekranın Preview ekranına göre hızlı bir biçimde tekrar boyanmasına olanak verir. Keyline kipinde sadece yolların şekillerini belirleyen dış kenarları görürsünüz. Bu kip nesnelerin seçilmesini kolaylaştırır ve ekranın çizimini hızlandırır. Fast Keyline kipi harmanlar arasında daha az aşamayı sayıda aşamayı gösterir. Flash Anti-alias, çiziminizin Macromedia Flah ve veya SWF filmi olarak ihraç edildiğinde nasıl görüneceğini gösterir. Çoğu çizimde bu kip nesnelerin kenarlarına hafif bulanıklılık verir. · Cetvellerle Çalışmak Gerçek hayatta olduğu gibi, Freehand cetvellerini de nesnelerin büyüklüklerini anlamak için kullanabilirsiniz. Freehand, dökuman penceresinin üstünde ve solunda yer alan iki cetvele sahiptir. Cetvelleri görmek için, View à Page Rulersà Show deyin. Freehand’in elektronik cetvellerinin ölçü birimlerini kolayca değiştirebilirsiniz. Dökuman penceresiin alt tarafındaki menüden sekiz ölçü biriminden birini işaretleyin. Dökumanlarınız bir ölçü birimindeyken, miktarları başka ölçü birimleri olarak girebilirsiniz, Freehand onları seçili birime çevirir. Sayıdan sonra Pika için P,İnç için İ, Milimetre için m, Kyu için K, Santimetre için C, Piksel için X, Punto için PT yazın. Cetvellerin sıfır noktası genellikle sayfanın sol alt köşesindedir. Ancak, syfanızdaki nesneleri ölçmenize kolaylık olması için bu konumu değiştirebilirsiniz. Sıfır noktasının konumunu değiştirmek için, sıfır noktası artı işaretini cetvelin sol üst köşesinden sürükleyin. Sıfır noktasını sayfanın sol üst köşesine sıfırlamak için cetvellerdeki artı işaretlerine çift tıklayın. · Rehberlerle Çalışmak Cetveller görünür haldeyken onları sayfalarınızda rehberler oluşturmak için kullanabilirisiniz. Cetveller ekranda mevcut iken üst (yatay) ya da sol(düşey) cetvelin üzerine getirin. Yatay bir rehber için farenin düğmesini basılı tuturak ok imlecini üst cetvelden sayfaya doğru sürükleyin ya da düşey bir rehber farenin düğmesine basılı tutarak ok imlecini sol cetvelden sayfaya doğru sürükleyin. Rehberi yerleştirmek için farenin düğmesini bırakın. Bir rehberin konumunu değiştirmek için yeni konumuna sürüklemek için Pointer ya da Subselect aracını kullanın. Tek bir rehber silmek için, rehberi sayfadan yapıştırma panosuna pointer aracı ile sürükleyin. Aynı anda birden fazla rehber çizgisi ile isterseniz, Guides iletişim kutusunu kullanmanız gerekir. Herhangi bir rehberi çift tıkla***** ya da View à Guides àEdit komutunu verin. Add düğmesini tıkla***** Add guides iletişim kutusu açın Horizontal (yatay) veya Vertical (dikey) seçeneğini işaretleyin. Aralarındaki boşluk miktarı eşit olan rehberlerin sayısını belirtmek için, Count düğmesine tıkla***** sayıyı girin. Rehberler arasında belirli mesafeler ayarlamak için Spacing düğmesini tıkla***** mesafeyi girin. Rehberlerin nerede başlayıp nerede biteceğini belirtmek için First ve Last alanlarını kullanın. Hangi sayfalarda rehberin görünmesini istiyorsak Page aralığını kullanın. Guides iletişim kutusuna dönmek için Add düğmesine basın. Guides iletişim kutusuna da OK deyin. Rehberleri Guides iletişim kutusunu kullanarak silmek için, listeden istediğiniz rehber çizgisini seçin. Remove komutunu seçin. İşiniz bittiğinde Ok deyin. Guides iletişim kutusundaki Release düğmesi seçili rehberi normal bir yola dönüştürür. Rehberlerin hareket etmesini önlemek için, onları kilitleyebiliriz. Rehberi Kilitlemek İçin, View à Guides à Lock komutunu verin. Nesnelerinizi taşıdığınız sırada rehberlere hizalanacak biçimde atlamalarını isteyebilirsiniz. Buna rehbere yapışma (snap to guide) adı verilir. Snap to Guide imleci nesnenin bir rehbere hizalanacak biçimde atladığını gösterir. Bunu devreye sokmak için Viewà Snap to Guides komutunu verin. · Izgaralarla Çalışmak Izgaralar rehberlere oranla daha güçlü ve kapsamlıdır. Tasarımınızı değiştirmeniz durumunda ızgaraların değiştirilmesi, rehberlere göre çok daha kolaydır. Dökuman ızgarasını görmek için View à Grid à Show komutunu verin. Dökumanın ızgara aralığını ayarlamak için View à Grid àEdit komutunu verin. Grid Size alanına ızgaranızın sanal çizgileri arasında olmasını istediğiniz mesafeyi yazın. Nesnelerle, kenarlarının daima ızgaraya denk geleceği biçimde çalışabiliriz. Snap to Grid özelliğini etkinleştirmek için Viewà à Snap to Grid deyin. Nesnelerin ızgaraya yapışması için ızgaranın görünür olması gerekmez. Göreli bir Izgara ile Çalışmak İçin, Edità Grid iletişim kutusundaki Relative Grid seçeneğini işaretleyin. Izgaranın bir sayfanın kenarından başlaması yerine, göreli bir ızgara dökuman ızgarasının başlangıcı olarak seçili nesneyi kullanır. Snap to Point özelliğini etkinleştirmek için, View à Grid à Snap to Point komutunu verin. İmlecin yanındaki Snap to Point noktası, taşınan nesnenin başka bir nesne üzerindeki bir noktaya yapışacağını gösterir. · Büyütme Seçeneklerinin Ayarlanması View menüsünü kullanarak dökümanımızın büyütme oranını değiştirebiliriz. View à Fit All, büyütme oranını dökumanınızdaki bütün sayfaları görebileceğiz biçimde ayarlar. View à Fit to Page, büyütme oranını üzerinde çalıştığınız bütün sayfayı görebileceğiniz biçimde ayarlar. View à Fit to Selection, büyütme oranını seçili öğelerin bütün ekranı dolduracağı biçimde ayarlar. View à Magnification, büyütme oranını bir menüden seçmenizi sağlar, çek meünüsündeki ile aynı ayarlardır. Kesin büyütme oranı girmek için Magnification çek menüsündeki sayıyı çift tıklayın, sayfanızı izlemek istediğiniz büyütme oranına( % işareti koymaya gerek yoktur.) girin Enter’a basın. · Zoom Aracının Kullanımı Tools paletindeki Zoom aracını tıklayın. Yaklaşmak istediğiniz nesneyi zoom aracıyla tıklayın ya da yaklaşmak istediğiniz alanı içine alacak şekilde bir pencere açıp fareyi bırakın. Tools paletinde seçili olan aracı terk etmeksizin Zoom aracına erişmek için Ctrl tuşu ile boşluk tuşuna basın. Nesnelerden uzaklaşmak için Alt tuşuna basılı tutun. Artı olan simge eksi işaretine dönüşür. · Gezinmek Tools paletindeki Hand aracını tıklayın. Hand aracını dökuman penceresine getirin ve sürükleyin. Tools panelinde seçili olan aracı terk etmeden Hand aracına erişmek için boşluk tuşuna basın. Bir metin bloğu içindeyken Hand aracına erişmek için boşluk tuşuna basmayın, aksi takdirde metninize çok sayıda boşluk eklenir. · Özgün Görünümlerin Ayarlanması Özgün bir görünüm büyütme oranını ve ekranın konumunu hatırlar. Özgün görünümler sürekli olarak aynı alana geçerek yakınlaşıp uzaklaştığınızı fark ettiğinizde faydalı olur. Özgün bir görünüm oluşturmak için Viewà Custom à New komutuna girin, New view iletişim kutusuna görünümün adını yazın. Özgün görünümü Kullanmak için View à Custom komutuna girilir mevcut özgün görünümlerden bir tanesi seçilir ya da dökuman penceresinin alt tarafındaki büyütme oranı menüsünden seçilir. Özgün bir görünümü düzenlemek için görünüm için istediğiniz yeni büyütme oranı ve sayfa konumuna getirin sonra Viewà Customà Edit komutu verilir. Değiştirmek istediğimiz görünümü işaretleyerek Redefine düğmesine basılır ve ok denilerek çıkılır. · SAYFALARLA ÇALIŞMAK · Sayfa Boy ve Yönetiminin Ayarlanması Dökuman penceresi içinde çiziminizi oluşturduğunuz yer, sayfadır. Yapıştırma Panosu(Pasteboard) adı verilen bir alan sayfayı çevreler. Sayfanın boy ve yönelimini ayarlamak için Document Inspector kullanırız. WindowàInspector à Document komutuna girin. Document Inspector içindeki sayfa boyu çek menüsünü kullanın. Önceden ayarlanmış ebatlardan hiçbiri işinize uygun değilse, özgün ölçülere sahip bir sayfa oluşturmanız gerekir. Örneğin kartvizitler oluşturuyorsanız, sayfanızın kartların kesilmiş ebatlarına uymasını isteyebilirsiniz. Özgün ebatlı bir sayfa oluşturmak için Document Inspector Page Size çek menüsünden Custom seçin. X alanına yatay, y alanına dikey ölçüyü yazın ve Ebatları sayfaya uygulamak için Enter tuşuna basın. Bir sayfanın boyutlarını sayısal olarak değiştirmek yerine, çalışmanızla aynı boyda olması için sayfayı görsel biçimde çizmek için Page aracını aracını kullanabilirsiniz. Tools panelindeki Page aracını seçin. Değiştirme istediğiniz sayfayı tıklayın, sayfanın kenarları boyunca bir dizi kulp belirir.Sayfanın boyutunu değiştirmek için oklardan birini sürükleyin.Sürüklerken sayfanın boyunu görmek için bir gözünüzde İnfo araç çubuğunda olsun. Sayfa ebatları listesine özgün ebatlı eklemek için, Sayfa boyları listesinde Edit komutunu verin. Edit page Sizes iletişim kutusu açılır. Yeni bir sayfa boyu başlığı oluşturmak için New düğmesine basın.Özgün ebat bir ad girin ve x,y boyutlarını girin. Başka özgün ebatlar eklemek için New düğmesini tıklayın ya da istediğiniz ebatları silmek için Delete düğmesine tıklayın. Dökumanınızı yatay ve düşey boyutlarını tersine çevirmek için sayfa ebatının hemen yanındaki Portrait simgesi ile yatay, Landscape simgesi ile dikey duruma getirilebilir. Bu esnada sadece çalışma panosu döner, sayfa üzerindeki hiçbir çizimi döndürmez.
Sayfaları Page aracını kullanarak kop******k için Tools panelinden Page aracını seçin. Alt tuşuna basılı tutun Sayfayı yeni bir konuma sürükleyin. Yeni sayfa belirdiğinde farenin düğmesini bırakın. Boş sayfalar eklemek için Document Inspector menüsünden Add Pages komutunu verin. Bu işlem Add Pages iletişim kutusunu açar. Number of new pages alanına bir sayı girin. Page size çek menüsünden b,r sayfa ebadı seçin, sayfa yönü için istediğiniz simgeyi tıklayın ve ok deyin.
Sayfaları Page aracını kullanarak taşımak için, page aracına girin. Bir sayfayı tıkla***** işaretleyin. Sayfaları taşımak için kulplarından tutup sürükleyin. Sayfalarınız istediğiniz yere geldiğinde fareyi bırakın. Sayfaları temsillerini kullanarak taşımak için Documanet Inspector içindeki sayfa temsilini taşıyın. Sayfa temsili fazla küçükse, temsil büyütme oranını değiştirin(Altta Small,Medium,Large). Documanet Inspector içindeki sayfa temsili alanında hareket etmek amacıyla bir Hand aracına geçmek için boşluk tuşuna basın.
Documanet Inspector içinden bir sayfayı silmek için önzileme alanında tıklayın ve ilgili sayfayı seçin, remove komutunu vererek silin. Dökuman penceresi içinde bir sayfayı silmek için Page aracını tıkla***** aktif yapın ilgili sayfayı tıkla***** seçin ve Documanet Inspector menüsünden remove komutunu vererek silin. · Bir Sayfaya Taşmasının Atanması Normalde Freehand sayfanın dışında kalan hiçbir görüntü parçasını basmaz. Ancak bir çizimin sayfanın hemen kenarına basılmasını isterseniz, çizimi sayfanın kenarından taşırmanız gerekir. İstenen taşma boyunu Documanet Inspector içindeki Bleed alanına girin ve Enter tuşuna basın. Sayfanızın etrafında açık gri renkli bir çizgi belirir. Bu, taşma alanıdır.
Bir ana sayfayı oluşturarak biçimlendirmek için Documanet Inspector menüsünden New Maste Page komutunu verin. YOL OLUŞTURMA ARAÇLARI
Bir kare çizmek için, dikdörtgen çizerken Shift tuşuna basılı tutun. Bir kareyi ortasından dışa doğru çizmek için Alt tuşuna basarak çizin. Bir dikdörtgenin köşe yarıçapını ayarlamak için Tools panelindeki Rectangle aracına çift tıklayın. Corner Radius alanına istediğiniz köşe yarıçapını yazın ya da kaydırıcı kullanın. Bir dikdörtgenin boyutlarını değiştirmek için Dikdörtgeni seçin, Object Inspector içinde ayarları aşağıdaki gibi değiştirebilirsiniz. X alanı çizim panosundaki dikdörtgenin yatay konumunu, Y alanı düşey konumunu, W alanı genişliğini, H alanı yüksekliğini, Corner Radius alanı yuvarlatma yarıçapını değiştirir. Değişikleri uygulamak için Enter ‘a basın. · Ellipse Aracının Kullanılması Tools panelinden Ellipse aracına tıklayın. İmlecinizi, elipsin köşesinin olmasını istediğiniz konuma getirin, farenin düğmesine basarak imlecinizi karşı köşeye sürükleyip bırakın. Elipsin tam daire olması için çizerken Shift, elipsi merkezden dışa doğru çizmek için Alt tuşuna basılı tutun. Bir daireyi merkezden dışarı doğru çizmek için Shift ve Alt tuşuna basılı tutun. Bir elipsin boyutlarını değiştirmek için elipsi seçin, Object Inspector içindeki x alanı ile elipsin yatay konumunu, y alanı ile düşey konumunu, w alanı ile genişliğini, h alanı ile de yüksekliğini ayarlayın ve Enter’ a basın.
Line aracı ile oluşturulan yolların ayarlarını değiştirmek için Object Inspector kullanamazsınız. Çizginin niteliklerini onu çizerken Info araç çubuğundan izleyebilirsiniz. Burdaki x çizginin ilk noktasının yatay konumunu, y düşey konumunu, dx çizginin iki noktası arasındaki yatay mesafeyi, dy çizginin iki noktası arasındaki düşey mesafeyi, distance çizginin gerçek uzunluğunu, angle çizginin açısını gösterir.
Bir çokgeni çizmeden önce niteliklerini ayarlamanız gerekir. Tools panelindeki Polygon aracına çift tıklayın. Polygon iletşim kutusundan zaten seçili değilse Shape seçeneklerinden Polygon’u işaretleyin, çokgeninizin kenar sayısını girmek için Number of Sides alanını veya kaydıracı kullanın, Ok diyerek pencereyi kapatın. Çokgen ayarları değiştirmediğiniz sürece korunur. İmlecinizi şeklinizin merkezinin olmasını istediğiniz konuma getirin ve imleci dışa doğru sürükleyerek hareket ettirip, fareyi bırakın. Bir Yıldız oluşturmak için polyogn aracını üzerinde çift tıklayın, iletişim kutusundan zaten seçili değilse Shape seçeneklerinden Star’ı işaretleyin. Yıldızdaki nokta sayısını denetlemek Number of sides alanını veya kaydıracı kullanın. Start points değerini aşağıdaki gibi ayarlayın. Automatic seçeneği segmentleri otomatik olarak hizalanan bir yıldız oluşturur. Manual seçeneği, yıldızın kenarlarının açısını ayarlamamıza olanak verir. Start point değeri için manual işaretlediyseniz, kaydıracı acute ve obsute değerleri arasında oynayın ve ok diyerek kapatın. İmlecinizi yıldızın merkezi olmasını istediğiniz noktaya getirip dışarı doğru sürükleyin ve fareyi bırakın. Çokgen ve yıldız çizdikten sonra boy veya şeklini değiştirmek için ayarları kullanamazsınız.
Tools panelinden Pen aracını seçin. İmlecinizi yolun başlamasını istediğiniz konuma getirip tıklayın. Beyaz bir kare olarak bir köşe noktası belirir. İmleci bir sonraki nesnenin konumuna getirerek tıklayın. İlk noktadan bu noktaya uzanan bir çizgi oluşur. Nesnenizin bütün kenarlarını oluşturana kadar bu işleme devam edin. İlk noktayı tekrar tıkla***** kapalı bir yol oluşturun. Bir yolu tamamladıktan sonra, seçimini iptal etmek için Tab tuşuna basın. Çizgilerinizi, kısıtlama eksenine göre 45 açılarla sınırlandırmak için Shift tuşuna basın. Pen aracı ile yumuşak eğimli bir yol çizmek için, pen aracını seçin. İlk noktayı tıkla*****, imlecinizi yukarı doğru sürükleyin. Oluşturmak istediğiniz eğrinin yaklaşık üçte biri mesafeye uzanan bir kulp oluşturana kadar farenin düğmesini bırakmayın. Yolun yön değiştirdiği bütün noktaları yerleştirmek için imlecinizi sürüklemeye devam edin. Pen aracı ile çift eğimli yollar çizmek için, pen aracı ile imlecinizi sürüklerken Alt tuşuna basın. İki kulplu bir köşe oluşturmak için imlecinizi aşağıya doğru sürükleyin. Kulp yeterince uzaklaştığında Alt tuşuna basın ve ikinci ok yönünde sürükleyin. Pen aracı ile düzden-eğimliye giden bir yol çizmek için İlk köşe noktasını yerleştirmek için tıklayın. İkinci köşe noktasını yerşetirmek için tıklayın. Bu noktaya bir kulp eklemek için Alt tuşuna basılı tutarken imlecinizi sürükleyin. Tümseğin sonunda bir eğri noktası oluşturmak için imlecinizi sürükleyin. Üçüncü noktadan başlayan düz bir çizgi eklemek için Alt tuşuna basın ve Pen aracını bu noktanın üzerinden geçirin. Pen imlecinin yanında küçük bir şapka belirir. Bu noktayı tıklayın, bu işlem noktayı bir köşe noktasına dönüştürür ve ikinci kulpu kaldırır. Freehand, diğer vektör çizim programlarının çoğunda bulunmayan, özel bir nokta türüne sahiptir; bağlantı noktası. Bağlantı noktaları düz çizgilerle eğriler arasında yumuşak geçiş sağlar. Bu noktalar eğriyi tanımlayan kulpun daima düz çizginin yönü ile hizalı kalmasını sağlar. Pen aracı ile bağlantı noktaları oluşturmak için Alt tuşuna basın ve sağ tıklayın.
Bezigon aracı ile yumuşak eğimli bir yol çizmek için, bezigon aracını seçin. İlk eğri noktanızı Alt tuşuna basarak yerleştirin. Alt tuşuna basılı tutarken ikinci bir eğri noktası oluşturmak için tıklayın. Gerçi bu iki nokta arasındaki segment doğru gözükmeyebilir, ama endişelenmeyin. Bütün eğri noktalarını oluşturana dek Alt tuşuna basılı tutarken tıklamaya devam edin. Eğriyi istediğiniz şekle getirmek amacıyla nokta kulplarını ayarlamak amacıyla Pointer aracını kullanın. Bezigon aracı ile tümsekli yol oluşturmak için, bir köşe noktası olan ilk noktayı tıklayın. Alt tuşuna basın ve tümseğin üstüne eğri noktası eklemek için tıklayın . Bu işlem ilk köşe noktasına bir kulp ekler. Bir köşe noktası oluşturmak için tıklayın. Bu nokta bir eğri noktasına bağlı olduğu için bir kulp eklenir. Alt tuşuna basın ve ikinci tümseğin üstüne bir eğri noktası eklemek için tıklayın. Önceki köşe noktasına da bir kulp eklenir. Son köşe noktasını oluşturmak için tıklayın. Bu nokta bir eğri noktasına bağlı olduğu için bir kulp eklenir. Bezigon Aracı ile düzden-eğimliye bir yol oluşturmak için, bir köşe noktası oluşturmak için tıklayın. Bir köşe noktası daha oluşturmak için tıklayın. Bu iki nokta bir çizgiyle birleştirilir. Alt tuşuna basın ve tümseğin tepesinin olmasını istediğiniz konuma tıklayın. Bu işlem bir eğri noktası oluşturur. Ayrıca, 2. adımda oluşturulan köşe noktasına da bir kulp ekler. Sıradaki köşe noktasını oluşturmak için tıklayın. Bu işlem, eğri noktasına bağlı olan köşe noktasına bir kulp ekler. Düz çizgiyi oluşturan son köşe noktasını tıklayın. Bezigon aracı ile bağlantı noktaları oluşturmak için Alt tuşuna basın ve sağ tıklayın.
Kulplar, herhangi bir yolun eğim yönünü denetleyen, basılmayan noktalardır. Bir kulpun yönünün değiştirilmesi, yolun şeklini değiştirir. Nokta kulplarına Bezier kulpları da denir. Freehand nesneleri üç türde noktadan oluşur. Köşe noktaları, eğri noktaları ve nağlantı noktaları. Freehand’i tam olarak anlayabilmek için bu noktaların nasıl işlediğini öğrenmemiz şarttır. Köşe Noktaları, yolların yönünde ani bir değişim olmasına olanak veren çapa noktalarıdır. Nasıl oluşturulduklarına bağlı olarak, farklı üç köşe noktası türü bulunur. Kulpsuz köşe noktaları, iki kulplu köşe noktaları ve tek kulplu köşe noktaları. Köşe noktaları, beyaz bir kareyle gösterilir. Eğri Noktaları, yolun yönünde yumuşak bir eğimli geçiş oluşturan çapa noktalarıdır. Bir eğri noktasının iki yanında uzanan iki kulpu bulunur. Ancak köşe noktalarının iki kulplu olabilmelerinin aksine, eğri noktalarının kulpları bir taraftaki kulp taşındığında diğer taraftakinin de hareket edeceği biçimde birbirine bağlıdır. Eğri noktaları yuvarlak noktalarla gösterilir. Bağlantı Noktaları, Bağlantı noktalarının amacı, segmentler arasındaki geçişlerin çizgi segmentleri ile olan hizaları bozulmayacağı biçimde kısıtlanmasıdır. Bağlantı noktaları üçgen noktalarla gösterilir ve daima nokta kulpları olur. Bağlantı noktaları bir veya iki nokta kulpuna sahip olabilir. Bir bağlantı noktası düz bir çzigi segmenti ile egri bir çizgi segmenti arasında olduğunda, düz çizgi ile aynı yönde giden tek bir kulpu olur. Bir bağlantı noktası eğri iki segment arasında bulunduğunda ise, bağlantı noktasının iki yanındaki noktalar tarafından kısıtlanan iki kulpu olur.
Freehand noktaları seçerek taşımaya yönelik iki araca sahiptir. Pointer ve subselect araçları. Bununla beraber ilerde göreceğiz Subselect aracı, Pointer ile çalışırken bir seçenek olarak da kullanılabilir. Noktaları tıkla***** seçmek için, Tools panelinden Pointer aracını seçin. Pointer aracının ok imlecinin ucunu yol üzerine getirerek tıklayın. Bu işlem yolu, çapa noktaları görünecek biçimde seçer. Gerçi bu çapa noktaları görünür ama seçili olmazlar. İmlecin ucunu yol üzerine getirerek tıklayın. Nokta seçilir ve içi boş bir nokta olarak gösterilir. Noktanın kulpları varsa, bunlar da görünür. Shift tuşuna basın ve başka noktaları da seçmek için Pointer aracı ile tıklayın. Bir noktanın seçimini iptal etmeniz gerekirse Shift tuşuna basın ve seçili noktaları tıklayın. Noktaları seçmenin bir başka yolu da, Pointer aracı ile bir işaret dikdörtgeni çizerek, içinde kalan noktaları seçmektir. Başka bir araçtan geçici olarak Pointer aracına geçmek için Ctrl tuşuna basın. Dikdörtgen biçimli olmayan bir alandaki noktaları seçmek için Lasso aracını kullanabilirsiniz. Tools panelinden Lasso aracını seçin. Lasso aracını seçmek istediğiniz noktaların dışında bir yere getirin. Tıkla***** seçmek istediğiniz noktaları çevreleyen bir seçim oluşturun ve farenin düğmesini bırakın. Bu işlem seçim içinde kalan bütün noktaları seçer.
Noktaları Object Inspector kullanarak değiştirmek için, bir yol üzerindeki noktalardan birini işaretlemek için Pointer aracını kullanın. Object Inspector içinde Curve Point, Corner Point, ya da Connector point nokta türü simgelerinden birini tıklayın. Noktaya gelen ya da noktadan çıkan kulpları silmek için simgeleri tıklayın. Handles bölümündeki soldaki simge bir noktaya gelen kulpu siler. Sağ taraftaki simge ise bir noktadan çıkan kulpu siler. Bir eğri seçiliyken Automatic ayarını işaretleyin. Bu işlem nokta tutamaçlarını, yolun şekline en uygun olan konum ve uzunluğa getirir. Bezigon aracı noktaları Automatic ayarı devredeyken oluşturur. Noktanın yatay konumunu ayarlamak için x, düşey konumunu ayarlamak için y alanını kullanın. Bir yol üzerinde birden fazla noktayı seçerseniz, point location hariç bütün nitelikleri aynı anda değiştirebilirsiniz. Kulpları Elle silmek için, bir noktayı kulpları görünecek biçimde seçin. Pointer aracının imlecini, kulpun sonundaki noktanın üzerine getirin. Kulpu çapa noktasına sürükleyin. Elle tek bir kulp çıkartmak için, kulp çıkartmak istediğiniz noktayı subselect aracı ile seçin. İmlecinizi seçili noktanın üzerine getirin.Beyaz renkli bir ok başı belirir. Noktadan kulpu çıkarmak için sürükleyin. Subselecet aracına Pointer aracını kullarak erişmek için Alt tuşuna basın. Elle iki kulp birden çıkarmak için, iki nokta arasında kalan bir segmenti subselect aracı ile seçin. Bu çizgi segmentini sürükleyin.Segmentin iki ucundaki noktalardan birer kulp çıkar. Pen aracı ile kulpları silmek için, pen aracını noktanın üzerine getirin. İmlecin yanında küçük bir şapka sembolü belirir. Tıklayın, noktanın kulpları otomatik olarak silinir. Pen aracı ile kulplar eklemek için, pen aracını noktanın üzerine getirin. İmlecn yanında küçük bir eksi(-) işareti belirir. Tıklamayın, sürükleyin Nokta bir egir noktasına dönüştürülür ve kulpları belirir.
Pen ve Bezigon araçlarını kullanarak bir noktayı silmek için, yolu seçin Pen ve Bezigon aracını silmek istediğiniz noktanın üzerine getirin. Noktanın kulpu imlecin yanında bir eksi işareti belirir, eksi işareti belirirse noktayı silmek için tıklayın ya da kulp çıkartmak için tıklayın. Daha sonra tekrar tıkla***** noktayı silebilirsiniz. Bir yola bir nokta eklemek için, yolu seçin. Pen ve Bezigon aracını noktanın olmasını istediğiniz konuma getirin. İmlecin yanında bir artı (+) işareti belirir, tıklayın. Tıkladığınız konumda yeni bir nokta belirir. Noktaları birleştirmek için, açık iki yolu işaretleiyin. Modifyà Join komutunu verin. Freehand, bu iki yolun birbirine en yakın iki uç noktası arasında bir yol oluşturur. Bir noktayı ikiye ayırmak için, bir yol üzerindeki tek bir noktayı işaretleyin. Modify à Split komutunu verin. Freehand bu noktayı biribiri üzerinde duran iki noktaya ayırır. Bu noktaların ayrık olduklarının hiçbir göstergesi yoktur; bu noktaları seçin ve ayrımı görmek için birini elle taşıyın. YOLLARLA ÇALIŞMAK
Bir yolu noktasından sürükleyerek taşımak için, yolun seçimini iptal edin ve Ctrl tuşuna basın. Pointer aracını kullanarak imleci sürüklemek istediğiniz noktanın üzerine getirin. Okun yanında bir nokta belirir. Bu işaret bir noktanın üzerinde olduğunuzu gösterir. Yolu yeni bir konuma sürükleyin. Başka bir noktaya sürüklerseniz, imlecin yanında siyah renkli bir nokta belirir. Bir rehbere sürüklerseniz, içi boş bir nokta belirir. Bir yol üzerindeki noktaları taşımak için, taşımak istediğiniz noktaları işaretleyin. Pointer aracını bu noktalardan birinin üzerine getirin. Noktayı yeni konumuna sürükleyin, bu işlem yolun şeklini değiştirir. Bir nesneyi silmek için, bütün çapa ya da grup noktaları görünecek biçimde nesneyi seçin. Delete tuşuna basın, ya da EditàClear komutunu verin. Bir sayfadaki bütün nesneleri seçmek için, Edità Select àAll komutunu verin. Bu işlem söz konusu sayfaya dokunan tüm nesneleri seçer. Bir dökümandaki bütün nesneleri seçmek için, , Edità Select à All in Document komutunu verin. Bu işlem bütün sayfalardaki ve yapıştırma panosundaki nesneleri seçer. Seçili nesnelerle seçili olmayan nesneleri değiştirmek için, aslında seçmek istemediğiniz nesneleri seçin. Edit à Select à Invert Selection komutunu verin. Bu işlem seçili nesnelerin seçimlerini iptal ederek, sayfadaki diğer nesneleri seçer. Bir nesnenin seçimini iptal etmek için; Pointer, subselect ya da Lasso araçlarından biriyle pencerede başka bir yere tıklayın ya da Edità Selectà None komutunu verin ya da Bir metin bloğu ile çalışmıyorsanız, Tab tuşuna basın. · Nesnelerin Kopyalanması ve Çoğaltılması Bir nesneyi kopyala***** sayfaya yapıştırmak için, kop******k istediğiniz nesneleri seçin. EditàCopy(Ctrl+C komutunu verin. Bu işlem seçili nesneleri panoya kopyalar. İstiyorsanız sayfada yeni bir konuma, başka bir sayfaya, ya da dökümana geçin. Edità Paste(Ctrl+V) komutunu verin. Bir nesneyi kopyaladığınızda orjinalini yerinde bırakırsınız. Keserek yapıştırdığımızda, nesne bir konumdan başka bir konuma taşınmış olur. Bir nesneyi kesip yapıştırmak için, kesmek istediğiniz nesneyi seçin. Edit à Cut(Ctrl+X) komutunu verin.Sonra bu nesneyi yerleştireceğiniz yere gelip, Edità Paste (Ctrl+V) deyin. Bir dökumandan diğerine sürükleyip bırakmak için, dökuman pencerelerini, her iki dökumanı da görebileceğiniz biçimde ayarlayın. Pointer aracını kullanarak bir pencereden diğerine sürükleyin.Çevreleyici kutu ikinci pencereye girdiğinde farenin düğmesini bırakın. Bir nesneyi çoğaltmak için nesneyi seçin, Edità Duplicate(Ctrl+D) komutunu verin. Yeni nesne orjinalinin yanında belirir. Freehand clone komutu da bir nesneyi çoğaltır ama, bu kopya orjinalinin hemen üzerine yerleştirilir. Clone komutu, dönüşüm komutları ile çalışırken kullanışlı olur. Nesneleri belirli bir dosya formatında kop******k için, nesneyi seçin. Edit à Copy Special komutunu verin. Listeden dosya formatını seçin, ok düğmesine basın. Belirtilen dosya formatı panoya kopyalanır. Başka uygulamalardan nesne yapıştırmak için, Diğer uygulamada nesneyi kopyalayın. Freehand’e geçerek Edità Paste Special komutunu verin. Listeden dosya formatını seçerek, ok deyin. Gruplarla Çalışmak Gruplamak istediğimiz yol veya nesneleri seçin. Modify à Grup (Ctrl+G) komutunu verin. Yol veya yolların köşelerini artık bağımsız noktalar yerine dört grup çapa noktası belirler. Gruplanmış bir nesneyi seçmek için, Pointer aracı ile nesneyi tıklayın. Gruplanmış bir nesnenin boyunu değiştirmek için, nesneyi çevreleyen dört grup çapa noktasından birini sürükleyin. Nesnenin boyunu, şeklini bozmadan değiştirmek için, dört grup çapa noktasından birini sürüklerken Shift tuşuna basın. Nesneleri grupladığınızda, Object Inspector içinde bir grup olarak görünürler. Bu da drup üzerinde bir bütün olarak değişiklik yapmanıza olanak verir. Object Inspector içinde bir grubu değiştirmek için, grubu seçin. Object Inspector içindeki x sol üst köşenin yatay konumunu, y sol üst köşenin düşey konumunu, w grubun genişliğini, h grubun yüksekliğini gösterir ve değiştirir. Değişiklikleri uygulamak için Enter tuşuna basın. Bir Grup içinde bağımsız yolları seçmek için, Tools panelinden Subselect aracını seçin. (Subselecet aracı yerine Alt tuşuna basarak Pointer aracını da kullanabilirsiniz.) Gruptaki nesnelerden birini seçin, Bu nesnenin noktaları belirir. Seçmek istediğiniz noktayı tıklayın, bu nokta içi boş olarak görüntülenir. Başka noktaları da seçmek için, Shift tuşuna basarken tılayın. Gruplanmış nesneleri içiçe yerleştirmek için, ilk nesneyi gruplayın. Nesne gruplandıktan sonra seçimini iptal edin. Gerekiyorsa diğer nesneleri de gruplayın. Bütün grupları seçerek, tek bir birim olarak gruplayın. İçiçe geçirilmiş gruptaki bir nesneyi veya nesneyi seçmek için Subselect aracını kullanın. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Etiketler |
freehand, hakkinda, her$ey, istediginiz, ßilmek |
|
|