![]() |
#1 |
![]()
yıldırım bayezid döneminin sonlarında fırtınalar estirmiş kişi.cumhuriyet rejimini günümüzden 650 yıl önce savunmuştur.kendisi cumhuriyeti savunduktan 60 yıl sonra da ingiltereye cumhuriyet gelmiştir.
ne kadar aydın ve entellektüel olduğuna siz karar verin..biz mi çok gerideyiz,yoksa o mu çok ileride..? ayrıca kendime uygun görüş yok derken bir anda şeyh bedreddin'i buldum.adamın düşünceleri tam bana uyuyor..daha ne olsun.. Alıntı: “Tanrı’nın varlığı tüm evreni tamamlar. Evrenin varlığı yine Tanrı ile varoluşundandır. İbadetin koşulu ve kuralı yoktur. Tanrı her türlü ibadeti kabul eder.” Görüşleri * hayatı ve dünyayı kendi küçük dünyaları ile sınırlı tutanlar bizi anlamazlar. * insanlar birbirlerine yahut haksız mala, meşru olmayan paraya veya rütbe ve mevkilere yiyecek ve içeceklere ibadet ediyorlar da, allah’a ibadet ediyoruz sanında bulunuyorlar. bütün namazlar ve niyazlar ahlâkın düzeltilmesi için iç yüzün arınlanması için birer vasıtadan ibarettir. hakiki ibadetin hiç bir vakit kayıt ve şartı yoktur. hangi tarzda yapılırsa yapılsın, tanrının dileğine uygun olur. ibadetin temeli maksudun hak olmasıdır. bir cemaatte bu temel bulunmayınca yaptıkları ibadetler de kaybolur. yalnız kötü toplantılar kalır. fenalık üzerinde toplananlardan sen hemen uzaklaş. * kötü ve çirkin işlerle uğraşan insanlar hak’tan uzaklaşmışlardır. cehennem işte budur. cennetle cehennemi başka yerde aramak saçmalıktır. insanlar eylemleriyle, düşünce ve fikirleriyle güzeli ve iyiyi bulabildikleri oranda hak’la kavuşmuşlardır. * insanlar müslümanlıktan önce somut bir puta taparlardı, çağımızda ise hayali bir puta tapıyorlar. belki bir gün hak kendisini gösterirde hak olarak ona taparlar. * gerçek tasavvufçu, hiç bir insan gözünün görmediği, kulağının işitmediği, gönlünün sezmediği şeyhleri bilir. onları halka, kafalarının alabileceği şekilde anlatır. ama aslını içinde gizler. eğer halk bunu öğrenirse, kendisini öldürür. * tanrı dünyayı yarattı ve insanlara verdi. demek ki; dünyanın toprağı ve bu toprağın bütün ürünleri insanların ortak malıdır. ben senin evinde kendi evim gibi oturabilmeliyim, sen benim eşyamı kendi eşyan gibi kullanabilmelisin. çünkü bütün bunlar hepimiz içindir ve hepimizin malıdır. * tarih, gelecek için kavga verip, yitmiş bile olsa, insanlık için vuruşanları hiç unutmaz. * ibadet etmekten amaç; ezeli ve büyük varlığa gönüllerin yönelmesi ve kapılmasıdır. yoksa dünya umuruna dalmış bir kalp ile bin sene namaz kılmış, oruç tutmuş olsan, bundan dolayı hiç bir sevap ve mükâfat kazanamazsın. * ölmezden önce ölmek, dünyanın zevklerinden ve hayvani hırs ve şehvetlerinden sakınmaktır. onu yapabilen insan, şüphesiz ki; hakiki varlık ile birleşir. ve sonsuz hayat ile diri olur. ancak insanlar dünyanın bin bir türlü çekici ve aldatıcı zevkinden, çeşit çeşit yakıcı hırslarından ayrılmadıkları için buna gönül vermezler. Eserleri bırakmış olduğu eserler aşağıdaki gibidir. 1-cami-il fusuleyn: bu eser fıkıh bilgisine dairdir. 2-letaif-il işarat: bu eserde fıkıh bilgisine dairdir. 3-matlai fusus-ul kelim fi mani-i ffusus-ül hikem: bu eser bir haşihedir ve tasavvuf ilmine dairdir. meşhur davud-u kayserinin eserine yazdıkları haşiyedir. 4-el-tehsil: bu eseri bir şerhtir. 5-tefsir-i kur'an-ı meciyd: adından da anlaşılacağı üzer kur'an tefsiridir. 6-meserret-il kulub: bu eser bir tefsirdir. 7-nur-il kulub: bu eser bir tefsirdir. 8-çirağ-il futuh: arapça gramerdir. 9-ukud-ul cevahir: bu eser de arapça bir gramerdir. 10-varidat: şeyhin bu eseri kendisini üne ulaştıran tasvvuf ve vahdet-i vücud'a dair en tanınmış olanıdır. varidat'ı önce hicri 893'de vefat eden şeyh abdullah ilahi, sonra nureddin zade muhiddin persi ve şeyhül islam ebussuud efendi'nin babası muhiddin imadi ile şeyhül islam musa kazım ve en son bezmi nusret kagusuz dilimize çevirmişlerdir. vaidat'ın şerhini ise büyük bir vukufla yaşadığı zamanın şeyh-ül-ekber'i sayılan 3. devre melami piri seyyid muhammed nur-ül arabi (1810-1889) hazretleri yapmışlardır.
__________________
Msn İRTİßaT !...KeşKe ßu kadar ßüyük Sevdirmeseydin Kendini...! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Etiketler |
bedreddin, seyh |
|
|